Poniższy wpis prezentuje pierwszą część wiadomości o składzie utworów wierszowanych.
- Kluczowe w projektowaniu layoutu dla poezji są prostota i tradycja.
- Projekt ma być oszczędny w swej formie i przejrzysty.
- Słowa są najważniejsze.
- Świetnie sprawdzą się proporcje stronicy 2 : 3.
- Marginesy dobierajmy na tyle szerokie, by okalały zgrabnie tekst i pozwalały dziełu oddychać.
- Dobrym wyborem może okazać się proporcja marginesów 1 : 1.5 : 2 : 2.5.
- Krój pisma powinien być tak dobrany, by sprzyjał kontemplacji nad tekstem. W związku z tym możemy wybrać krój bardziej ekstrawagancki.
- Może być to krój Mrs Eaves zaprojektowany przez Zuzannę Licko (wytwórnia Emigre). Krój ten ma dużo ozdobnych ligatur, które pozwalają na wprowadzenie oryginalnych znaków.
- Stopień pisma wybierzmy podobny jak w beletrystyce: od 9 do 12 pt.
- Interlinia powinna być większa niż niż stopień pisma dziełowego o 4 lub 6 punktów.
